بانك و بيمه : سامانه جامع بانكي در بانك سپه راه‌اندازي شد
چهارشنبه، 4 اردیبهشت 1398 - 06:01 کد خبر:55920
بانك و بيمه: بانك سپه به‌منظور خدمات‌رساني مطلوب به مشتريان با آغاز طرح توسعه بانكداري متمركز گام مهمي در به‌روزرساني و گسترش زيرساخت‌هاي حوزه فناوري اطلاعات خود برداشت.

به گزارش بانك و بيمه ( bima.ir )،اين بانك علاوه بر استفاده از توانمندي‌ها و تجارب طولاني خود در حوزه فناوري اطلاعات، طي قراردادي از امكانات شركت داتين از شركت‌هاي زيرمجموعه فناپ متعلق به بانك پاسارگاد هم استفاده خواهد كرد و پس از رونمايي از سامانه جامع بانكي اميد فاز اول عملياتي طرح توسعه بانكدار متمركز با مشاركت بانك‌هاي سپه و پاسارگاد، شركت رايانه خدمات اميد و فناپ آغاز شد.
با اجراي سامانه جامع بانكي اميد، زيرساخت‌ها سامانه‌ها و داده‌ها متمركز مي‌شود و امكانات لازم براي تهيه گزارش‌هاي سازماني و مديريتي و همچنين زيرساخت كانال يكپارچه خدمات بانكي و بانكداري باز در بانك سپه ايجاد خواهد شد.
ارائه محصولات و خدمات نوين بانكي و يكپارچه‌سازي ابزارهاي پشتيباني با ابزارهاي عملياتي و فني از ديگر دستاوردهاي است كه انتظار مي‌رود پس از اجراي سامانه جامع بانكي اميد نصيب بانك سپه شود.
سامانه جامع بانكي اميد يك محصول پيچيده و فني مبتني بر دانش بومي و ملي است كه راه‌اندازي آن بانك سپه را به يكي از برترين بانك‌ها در حوزه فناوري اطلاعات تبديل خواهد كرد.
 
* راه اندازي سامانه جامع بانكي اميد ؛ يكي از مأموريت هاي اصلي بانك سپه
مديرعامل بانك سپه در گردهمايي افتتاحيه طرح بانكداري متمركز گفت: طرح توسعه بانكدار متمركز در قالب سامانه جامع بانكي اميد بايد در زمان‌بندي تعيين‌شده و متناسب با نيازهاي شبكه شعب بانك عملياتي شود.
رئيس هيئت‌مديره بانك سپه به دو مأموريت اصلي تعيين‌شده براي بانك سپه در سال جاري اشاره كرد و افزود: حمايت از رونق توليد براي كمك به تحقق اهداف شعار سال مطرح‌شده از سوي مقام معظم رهبري و انجام صحيح و به‌موقع فرآيند ادغام بانك‌هاي وابسته به نيروهاي مسلح در بانك سپه دو مأموريت اصلي بانك در ابتداي امسال تعيين شد.
چقازردي ضمن اشاره به اهميت بالاي اجراي طرح جامع بانكداري متمركز در بانك سپه، تصريح كرد: استقرار نرم‌افزار اين سامانه به‌صورت اصولي و طبق برنامه زمان‌بندي انجام‌شده به‌عنوان سومين مأموريت اصلي بانك سپه در سال جاري تعيين مي‌شود.
مديرعامل بانك به سابقه درخشان اين بانك در حوزه عرضه محصولات جديد و ارائه خدمات نوين بانكي طي ساليان متمادي اشاره كرد و گفت: اين بانك با تكيه‌بر تجارب نيروي انساني متعهد و متخصص و قدمت طولاني، سال‌ها باعرضه محصولات نوآورانه به‌عنوان بانك پيشرو در كشور مطرح بود و بسياري از خدمات‌رساني بانك سپه در حوزه بانكداري مبني بر فناوري اطلاعات به چندين دهه قبل برمي‌گردد.
 
* از تجارب بانك سپه استفاده مي‌كنيم
مديرعامل بانك سپه به‌ضرورت استفاده از توانمندي و تجارب مديران و كاركنان اين بانك به‌ويژه در حوزه فناوري اطلاعات تأكيد و ابراز اميدواري كرد با همدلي و انسجام تمامي متصديان اجراي اين طرح در زمان تعيين‌شده با موفقيت عملياتي شود.
مديرعامل بانك سپه به تبديل‌شدن اين بانك به نخستين و بزرگ‌ترين بانك كشور بعد از ادغام اشاره كرد و گفت: بعد از ادغام بانك‌هاي وابسته به نيروهاي مسلح در بانك سپه تعداد شعب اين بانك از 4 هزار و پرسنل آن از 40 هزار فراتر خواهد رفت.
 
* توجه به توانمندي‌هاي بانك‌هاي ادغامي
رئيس هيئت‌مديره بانك سپه تأكيد كرد: در فرآيند توسعه بانكداري متمركز بانك سپه بايد در كنار تجارب اين بانك از توانمندي و تجربه‌هاي موفق بانك‌هاي ادغام شونده در بانك سپه هم استفاده شود.
وي ابراز اميدواري كرد كه تلفيق مديران و كاركنان مجرب بانك سپه با نيروهاي جوان، متخصص و متعهد بانك‌هاي ادغامي وابسته به نيروهاي مسلح، نخستين بانك ايراني را به يكي از بهترين و تأثيرگذارترين بانك‌هاي كشور تبديل كند.
چقازردي خاطرنشان كرد: تبديل‌شدن بانك سپه به بزرگ‌ترين، مؤثرترين و كارآمدترين بانك كشور امكان فعاليت مطلوب در عرصه بين‌المللي را براي اين بانك مهيا خواهد كرد.
 
* شركت پيمانكار از بين ده‌ها شركت انتخاب شد
مديرعامل بانك سپه در مورد نحوه انتخاب شركت داتين براي كمك به اجراي سامانه بانكداري متمركز در اين بانك (سامانه جامع بانكي اميد)، اظهار داشت: توانمندي‌هاي ده‌ها شركت متقاضي اجراي اين سامانه در بانك سپه با استفاده از 200 سنجه مورد ارزيابي قرار گرفت كه از بين آنها ابتدا ده و سپس سه شركت انتخاب شدند و بين اين سه شركت در يك فرايند فني و دقيق شركت داتين متعلق به بانك پاسارگاد انتخاب شد.
 
* قاسمي: بانك سپه به برترين بانك در حوزه فناوري اطلاعات تبديل مي‌شود
مديرعامل بانك پاسارگاد گفت: با راه‌اندازي بهترين سامانه ملي بانكداري متمركز انتخاب‌شده براي بانك سپه، اين بانك به برترين بانك در حوزه فناوري اطلاعات كشور تبديل خواهد شد.
دكتر مجيد قاسمي در گردهمايي افتتاحيه پروژه Core Banking بانك سپه گفت: امروز نقطه عطفي در تاريخ بانكداري ايران است و يك محصول پيچيده و فني مبتني بر دانش بومي و ملي در نخستين بانك ايراني فاز اجراي آن شروع خواهد شد.
مديرعامل بانك پاسارگاد افزود: نرم‌افزارهايي غيربومي به دليل عدم تطابق بافرهنگ و سيستم بانكداري اسلامي و بدون ربا در داخل كشور قابل‌استفاده نيستند در حال حاضر باهمت مهندسين داخلي و اعتماد به دانش بومي مي‌توانيم در صنعت بانكداري كشور حرفي براي گفتن داشته باشيم.
دكتر قاسمي خاطرنشان كرد: سامانه بانكداري متمركز بانك پاسارگاد اولين Core Banking بومي كشور است كه ويژگي‌ها و قابليت‌هاي بالايي دارد و حاصل فكر و عمل برترين نيروي انساني متخصص ايراني است.
وي با اشاره به طرح ادغام بانك‌هاي وابسته به نيروهاي مسلح در بانك سپه گفت: سرعت، كيفيت و قابليت هماهنگي با تحولات ديجيتال بخشي از قابليت‌هاي سامانه بانكداري متمركز مورداستفاده در بانك سپه است و قابليت توسعه و پوشش خدمات بزرگ‌ترين بانك ايراني پس از ادغام را دارد.
 
* عضو هيئت مديره: با اجراي پروژه جديد در مدل كسب‌وكاري بانك تحول ايجاد مي‌كنيم
عضو هيئت‌مديره بانك سپه با اشاره به اجراي پروژه جديد بومي و تمام ايراني بانكداري متمركز در بانك سپه اظهار داشت: رويكرد بانك سپه از اجرا و پياده كردن اين پروژه مهم به‌منظور توسعه بانكداري متمركز خود، تحول در عرصه كسب‌وكار بانكي است و صرفا به دنبال استقرار يك سامانه نرم افزاري نيستم.
دكتر سيدمهدي حسيني گفت: تحول ديجيتالي، مهمترين عامل در تغيير ديجيتال مدل‌هاي مرسوم و متداول كسب‌وكار بانكي است كه براساس اسناد بالا دستي توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي به بانك سپه ابلاغ شده است.
وي با اشاره به سه جريان ساز تحول ديجيتالي، يادآور شد: در شرايطي كه جريان نسلي به دنبال ارزش‌آفريني جذاب براي نسل‌هاي جديد است، جريان كسب‌وكار بانكي به دنبال سودآوري بانكي و جريان فناوري به دنبال نوآوري مالي است.
حسيني اظهار داشت: بانك سپه قصد دارد تحولات فناوري اطلاعات را در هفت بعد حاكميت فناوري اطلاعات، مديريت خدمات فناوري اطلاعات، توسعه نظام‌هاي پرداخت و بانكداري ديجيتال، حاكميت داده و اطلاعات، ارتقاي زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات و ورود به عرصه بانكداري باز و استقرار راهكار جامع بانكي محقق كند.
عضو هيئت‌مديره بانك سپه خاطرنشان كرد: طرح توسعه بانكداري متمركز صرفاً مربوط به حوزه فناوري اطلاعات نيست؛ بلكه پروژه‌اي با فراگيري تمام ابعاد كسب‌وكار بانك است و منافع كليه ذي‌نفعان را مدنظر دارد، اجراي اين طرح و پروژه بزرگ گام بلندي در تحقق چشم‌انداز بانك سپه در افق 1400 است.