بانك و بيمه: روند گذار از بانكداري سنتي به ديجيتال
شنبه، 22 تیر 1398 - 11:51     کد خبر: 56120

بانك و بيمه: مديرعامل بانك ملي ايران در گفت و گويي، روند گذار از بانكداري سنتي به بانكداري ديجيتال را تحليل و به الزامات آن اشاره كرده است.

به گزارش بانك و بيمه ( bima.ir )، دكتر محمد رضا حسين زاده تاكيد كرده است كه امروز كوچك ترين تراكنش هاي بانكي در دورترين نقاط كشور از مركز، قابل رصد كردن بوده و اين نقطه قوت بانكداري جديد است.

  متن اين گفت و گو را در ادامه مي خوانيد:

 •به تازگي مفهوم «اقتصاد هوشمند» در كشور به طور جدي مورد توجه قرار گرفته است. از ديدگاه شما چگونه مي توان اين مفهوم را در نظام بانكي پياده سازي كرد؟

 اقتصاد هوشمند به گستره وسيعي از فعاليت‌هاي اقتصادي اشاره دارد كه از دانش و اطلاعات ديجيتال در كنار ساير عوامل براي ايجاد فرصت‌هاي جديد و كارايي هرچه بيشتر بهره مي برد.

 امروزه كه بانك ها براي ارائه خدمات بهتر و مطلوبتر كانون توجه قرار گرفته اند، ناگزيرند از اين مدل براي توسعه خدمات خود استفاده كنند.

 

•هنوز برخي پروسه‌هاي بانكي در ايران الكترونيك نشده اند. به عنوان مثال افراد براي احراز هويت بايد به بانك مراجعه كنند. چرا آن طور كه انتظار مي‌رفت الكترونيكي شدن پروسه‌ها با سرعت پيش نمي‌رود؟

 الكترونيكي شدن امور، يك فرآيند ميان مدت است. نمي توان در كوتاه مدت و با سرعت، اموري را كه سال ها به صورت دستي هدايت مي شده اند ،ديجيتال يا الكترونيكي كرد.

 با اين حال بانك ملي ايران در اين زمينه پيش قدم است و تا حد ممكن امور خود را بر بستر الكترونيكي پيش مي برد. امروز بسياري از امور روزمره بانكي مشتريان بانك ملي ايران، به صورت غيرحضوري و از طريق سامانه هاي پيشرفته كه به دست متخصصان داخلي طراحي و اجرا شده اند، انجام مي شود. اين روند باعث جلب رضايت بيشتر مشتريان و نيز كاهش فرايندهاي زمان بر اداري شده است.

 

•آيا مي توان نقص قوانين را در كندي اين روند دخيل دانست؟

 به هر حال قوانين، متناسب با زمان ها تصويب و اجرايي شده اند. در دوره هايي، احساس نياز نسبت به بانكداري الكترونيكي كمتر بوده، اما امروز اين روش بانكداري به جزء لاينفك امور تبديل شده است. طبيعي است كه اصلاح قوانين متناسب با شرايط، مي تواند سرعت كارها را افزايش دهد.

 

•يكي از مشكلات بانكداري الكترونيكي كنوني، عدم جامعيت و يكپارچگي در ارائه خدمات به مشتريان است. مثلا استفاده از كارت‌هاي اعتباري براي متصل شدن به تمامي حساب هاي بانكي افراد، مي تواند مد نظر باشد. آيا براي رفع اين مشكلات، قدمي برداشته شده است؟

 طبيعي است كه بايد مشكلات، معضلات و چالش هاي نظام بانكي از طريق مجاري قانوني به استحضار قانونگذار برسد. البته خوشبختانه، نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي اشراف قابل قبولي به مسائل بانكي دارند، اما به هر حال متخصصان نظام بانكي هم با آنها در ارتباطند و مشورت هاي لازم براي اصلاح قوانين را ارائه مي كنند.

 

•برخي معتقدند ريسك بانكداري الكترونيك بيش از بانكداري سنتي است. فيشينگ صاحبان حساب را تهديد مي كند و شيوه‌هاي پيچيده برداشت پول از حساب مردم شكل گرفته است. براي حل اين مشكلات چه راهكارهايي داريد؟

 نمي توان به طور مطلق گفت كه ريسك بانكداري الكترونيك بيش از بانكداري سنتي است. امروز كوچك ترين تراكنش هاي بانكي در دورترين نقاط كشور از مركز قابل رصد كردن است، در حالي كه بانكداري سنتي چنين توانايي را نداشت.

 كلاهبرداري هاي انجام گرفته از حساب مشتريان، عمدتا ناشي از بي دقتي در استفاده از سايت هاي غيرمجاز فروش اينترنتي است. با اين حال نظام بانكي، امكان استفاده از رمز دوم يك بار مصرف را ايجاد كرده است تا اين مشكل براي هميشه حل شود. بانك ملي ايران هم با معرفي كردن اپليكيشن 60، اين امكان را فراهم كرد كه مشتريان بتوانند رمز اول و دوم يك بار مصرف را براي كارت خود فعال كنند.

 

•بانكداري رايج در كشور، بانكداري الكترونيكي است و ما هنوز به سمت بانكداري ديجيتال نرفته ايم، چون زيرساخت فني و كسب و كاري براي اين حوزه ها فعلا در كشور فراهم نيست. ما براي رسيدن به آن نقطه چقدر فاصله داريم؟

 به هر حال پيش نياز رسيدن به بانكداري ديجيتال، پياده سازي بانكداري الكترونيكي است. طبيعي است كه نظام بانكي ما در اين مسير با چالش هايي هم مواجه است، اما حركت كلي به همان سمت است. زمان مشخصي هم نمي توان براي آن تعيين كرد، اما مسير حركت به سمت بانكداري ديجيتال است و به مرور محقق خواهد شد.

 

•اساس بانكداري الكترونيك بر بانكداري متمركز است. اين موضوع در نظام بانكي ما در چه مرحله اي است؟

 پياده سازي بانكداري متمركز اجتناب ناپذير است، اما طبيعي است كه فرآيند پياده سازي آن زمان بر است. به هر حال نظام بانكي و به ويژه بانك ملي ايران در اين مسير حركت مي كنند و به الزامات آن پايبندند. ايجاد بانكداري متمركز، لحظه اي نيست و بايد مرحله به مرحله پيش برود.

 

•نقش نيروي انساني در حوزه بانكداري الكترونيك را چه طور ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا به اندازه كافي، نيروي انساني آموزش ديده در اين بخش وجود دارد؟

 خوشبختانه بانك ملي ايران در اين حوزه به خوبي نيروي كيفي پرورش داده است و اكنون بهترين متخصصان حوزه بانكداري الكترونيك را مي توان در بانك ملي ايران ديد.

 خدمات بانكداري الكترونيك بانك ملي ايران كه بسيار توسعه يافته، پيشرفته و متناسب با بانك هاي پيشرو در جهان است، توسط همين متخصصان و كارشناسان طراحي و اجرا شده است.

 بانك ملي ايران علاوه بر نيروهاي متخصص درون سازماني، با تعداد قابل توجهي از متخصصان دانشگاهي نيز در ارتباط است و از اين طريق اقدامات جديدي نيز در حال پياده سازي مي باشد.

 

•برخي كارشناسان رعايت نشدن استانداردهاي جهاني را يك چالش اساسي براي بانكداري الكترونيك مي‌‌دانند. ديدگاه شما در اين باره چيست؟

 رعايت استانداردهاي جهاني بدون شك الزامي است، اما بايد توجه كرد كه در داخل كشور نيز استانداردهايي تعريف شده است. بانك مركزي بر همه اين موارد نظارت دارد و بانك ها نيز تا حد امكان خود را با آنها تطبيق مي دهند.

 نظام بانكي با بانك مركزي در همه موارد از جمله بانكداري الكترونيك هماهنگ است و الزامات ابلاغي توسط نهادهاي بالادستي را رعايت مي كند.

 

•بانك ملي ايران در حوزه گسترش محصولات خرد چه اقداماتي در دستور كار دارد؟

 بانك ملي ايران هر سال محصولات نوين خود را در رويداد «ملي شو» رونمايي مي كند. طي دو سال گذشته محصولات مهم و قابل توجهي مانند تسهيلات ويژه خريد مسكن، بام، اپليكيشن 60، سامانه سككوك، ملي پلاس، ربات آلفا، بانك آفيسر و .... در اين رويداد رونمايي شد كه هر كدام تحولي جدي در نظام بانكي محسوب مي شود.

 امسال نيز طي روال گذشته، اين روند ادامه خواهد داشت و محصولات جديدتري طراحي و پياده سازي خواهند شد.

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها