بانك و بيمه: " طلا " كه مي خريد بايد كد داشته باشد
سه شنبه، 25 تیر 1398 - 22:58     کد خبر: 56127

بانك و بيمه: طبق قانون خريدوفروش مصنوعات طلا كه كد شناسايي ندارند، ممنوع است اما برخي از مصنوعات اين كد را ندارند و از سوي ديگر كمتر كسي در زمان خريد به اين كد توجه مي‌كند.

به گزارش بانك و بيمه ( bima.ir )، روز گذشته سازمان ملي استاندارد ايران بار ديگر تأكيد كرد كه خريدوفروش مصنوعات طلا بدون كد شناسايي كارگاه توليدي ممنوع است. اين موضوع در حالي اعلام شده كه برخي از مصنوعات توليدي در حال حاضر به واسطه افزايش قيمت طلا و كاهش قدرت خريد مردم، در وزن بسيار كم و توسط دستگاه‌هاي CNC توليد و عرضه مي‌شود و اين در حالي است كه به واسطه وزن كم و نوع طراحي اين نوع مصنوعات، كد كارگاهي برروي اجناس حك نمي‌شود و جاي سوال دارد كه آيا بايد اين مصنوعات نيز كد كارگاهي داشته باشند يا خير و از سوي ديگر مشتريان چگونه مي‌توانند از اصالت كد شناسايي مطلع شوند.

در اين رابطه ابراهيم محمدولي- رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران - به ايسنا گفت: از سال‌هاي قبل اتحاديه به تمام كارگاه‌هاي توليدي و عرضه‌كنندگان طلا تأكيد كرد كه بايد مصنوعات عرضه‌شده داراي كد شناسايي باشد.

وي ادامه داد: كد شناسايي كارگاه‌هاي توليدي مصنوعات طلا نزد اتحاديه موجود است و هر كد و كالايي به تائيد اتحاديه رسيده و بعد از آن به سازمان استاندارد ارائه مي‌شود تا سازمان استاندارد نسبت به كد شناسايي اطلاع داشته باشد.

محمدولي يادآور شد: اگر بررسي و دقت بر كد شناسايي مصنوعات طلا به جد از سوي فروشندگان و خريداران پيگيري شود، ميزان تقلب، فعاليت غيرقانوني و فروش مصنوعات داخلي به اسم مصنوعات وارداتي به شدت كاهش مي‌يابد.

وي تأكيد كرد: فروش مصنوعات وارداتي ممنوع است و نبايد مصنوعات طلاي وارداتي در واحدهاي صنفي عرضه شود.

رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران گفت: وجود كد شناسايي برروي مصنوعات طلا و جواهر بهانه‌اي براي افزايش قيمت طلا نيست و براي آگاهي از كدهاي شناسايي مي‌توان به سايت اتحاديه رجوع كرد.

محمدولي در رابطه با اين موضوع كه مصنوعات ريز با طراحي‌هاي خاص جديد كد شناسايي برروي آن‌ها حك نمي‌شود، تأكيد كرد: هر مصنوعي از جنس طلا و جواهر بايد كد شناسايي داشته باشد و در غير اين صورت خريدوفروش آن غيرقانوني است.

وي افزود: با توجه به برنامه‌ريزي‌ها و مطالعات انجام شده هيچ بهانه‌اي براي عدم حك كد شناسايي برروي مصنوعات ريز و جديد وجود ندارد.

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها