صفحه نخست     خدمات بانک و بیمه     پیوندها     نسخه موبایل     RSS     درباره ما     تماس با ما  
سه شنبه، 9 خرداد 1396 - 01:23   
  سرخط خبرها:  
 آخرین مطالب سایت
  آرمان: به‌زودی به حساب‌ها پول واریز می‌شود
  همکاری بانک ایتالیایی با ۲۰ بانک‌ ایرانی
  ادغام، علاج بانک‌های ایرانی
  متخلفان بانک سرمایه بازداشت شدند
  بانک آینده به سامانه صیاد متصل شد
  معاون اعتبارات و بین‌الملل بانک اقتصادنوین منصوب شد
  دلایل سه گانه کمبود نقدینگی بانک‌ها
  زمزمه ادغام یک بانک با موسسه اعتباری
  بدهی دولت به بانک‌ها ۲۰ درصد رشد کرد
  طرح چکاوک ۲ و ۳ کلید خورد
  برگزاری کمپین مجازی بانک شهر در رمضان
  شتاب ۷ در بانک ملت پیاده‌سازی می‌شود
  بخشش جرایم دیرکرد وام در بانک ملی ادامه دارد
  آخرین وضعیت منابع آزاد شده ایران
  مسکن ۵.۷ درصد گران شد
  بانک رفاه تا پایان سال وارد بورس می‌شود
  ​نماگرهای اقتصادی پاییز ۹۵ منتشر شد
  نقش موثر بانک سامان در مرکز مبادلات ارزی
  سیر تا پیاز تسویه بدهی سپرده گذاران ثامن‌الحجج
  کمپین جدید بانک شهر رونمایی شد
  اعلام ساعات کار بانک سینا در ماه رمضان
  بانک سپه سرمایه‌گذار خارجی را تضمین می‌کند
  املاک مازاد بانک رفاه این هفته واگذار می‌شود
  بانکداران ملی باید سرآمد نظام بانکی باشند
  ارتباط بانک ملی ایران با ۲۵ کارگزاری خارجی
  برگزاری آزمون استخدامی بانک تجارت
  بانک آینده با موسسه ملل همکاری می‌کند
  راه اندازی سیستم پرداخت خرد در بانک شهر
  احتمال ادغام چند بانک‌ تایید شد
  اعلام ساعت کار شعب بانک سامان در ماه رمضان
  بانک‌های ملی و صادرات رکورددار خودپرداز
  ۲۱ نکته مهم هنگام صدور چک بانکی
  پرونده موسسات غیرمجاز امسال بسته می‌شود
  برگزاری نمایشگاه قرآن با عاملیت بانک شهر
  رشد ٧٤ درصدی فعالیت‌های ارزی بانک صادرات
  استراتژی بانک اقتصادنوین تغییر نمی‌کند
  پرونده موسسات غیرمجاز امسال بسته می‌شود
  بانک‌ها باید در پرداخت تسهیلات مستقل باشند
  شگرد موسسات مالی غیرمجاز را بشناسید
  واریز حقوق آنی کارکنان در سامانه بام ممکن شد
 
 پربیننده ترین اخبار
  آرمان: به‌زودی به حساب‌ها پول واریز می‌شود
  برگزاری آزمون استخدامی بانک تجارت
  زمزمه ادغام یک بانک با موسسه اعتباری
  ​نماگرهای اقتصادی پاییز ۹۵ منتشر شد
  احتمال ادغام چند بانک‌ تایید شد
  راه اندازی سیستم پرداخت خرد در بانک شهر
  اعلام ساعات کار بانک سینا در ماه رمضان
  بانک سپه سرمایه‌گذار خارجی را تضمین می‌کند
  املاک مازاد بانک رفاه این هفته واگذار می‌شود
  بانک آینده با موسسه ملل همکاری می‌کند
  کمپین جدید بانک شهر رونمایی شد
  بانک رفاه تا پایان سال وارد بورس می‌شود
  ارتباط بانک ملی ایران با ۲۵ کارگزاری خارجی
  بانکداران ملی باید سرآمد نظام بانکی باشند
  مسکن ۵.۷ درصد گران شد
  سیر تا پیاز تسویه بدهی سپرده گذاران ثامن‌الحجج
  شتاب ۷ در بانک ملت پیاده‌سازی می‌شود
  برگزاری کمپین مجازی بانک شهر در رمضان
  دلایل سه گانه کمبود نقدینگی بانک‌ها
  ادغام، علاج بانک‌های ایرانی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49969صفحه نخست » صنعت بانکداریشنبه، 18 دی 1395 - 13:10
چرا کارت‌های بانکی تاریخ انقضا دارند؟
بانک و بیمه: کارت‌های بانکی و اعتباری در اختیار مشتریان عمدتا دارای تاریخ انقضا بوده و بعد از مدتی مشتری باید نسبت به تمدید آن با پرداخت کارمزدی اقدامی کند. روند معمولی در سراسر دنیا که این روزها سازمان حمایت آن را تضییع حقوق مصرف‌کننده می‌داند.
  

به گزارش بانک و بیمه ( bima.ir )، تقریباً تمامی مشتریان بانک‌ها دارای کارت‌هایی هستند که امور بانکی خود را با آن انجام می‌دهند. از برداشت پول گرفته تا خرید، جابجایی و یا نقل و انتقال. این کارت‌ها شامل مشخصاتی از جمله نام صاحب کارت و نوار مغناطیسی هستند که اطلاعات مهمی مانند اطلاعات هویتی دارنده کارت در آن درج می‌شود. همچنین روی کارت عدد ۱۶ رقمی وجود دارد که برای هر شخصی منحصر به فرد بوده و از آن برای شناسایی صاحب کارت هنگام انجام معاملات الکترونیکی استفاده می‌شود.

اما ویژگی خاص دیگر این کارت ها داشتن تاریخ اعتبار استفاده از آن است که با پایان این تاریخ دیگر مشتری قادر به دریافت خدماتی که از طریق این کارت‌ها قابل انجام است، نخواهد بود.بنابراین باید با مراجعه به بانک صادرکننده کارت نسبت به تمدید تاریخ و دریافت کارت جدید اقدام کنند که در این حالت با توجه به خدماتی که دریافت می‌شود به روال مرسوم باید کارمزد آن را نیز پرداخت کند.

این در حالی است که اخیرا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نسبت به این موضوع گله‌مند شده و ابعادی از آن را مورد انتقاد قرار داده است.نوابی -رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان- با طرح این سوال که چرا کارت‌های بانکی باید تاریخ اعتبار داشته باشند و پس از اتمام آن مردم به عنوان مصرف‌کننده هزینه‌ای را برای تمدید آن بپردازند، گفته است که در این حالت مشتری باید به بانک رفته، فرم پر کند و پرداخت پول اضافه‌ای را هم انجام دهد که این موضوع از نظر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تضییع حقوق مصرف‌کننده است.

اما اینکه تا چه اندازه موضوع مورد نظر سازمان حمایت با آنچه که در شبکه بانکی ایران و جهان می‌گذرد، منطبق است، سوالی بود که پیگیری آن از مراجع بانکی با توضیحاتی همراه شد.

درباره اینکه چرا باید کارت‌های بانکی دارای تاریخ اعتبار باشند، باید یادآور شد که با هدف مدیریت مناسب ریسک ابزارهای پرداخت کارتی و بالا بردن ضریب ایمنی، کارت‌های بانکی و اعتباری صادره در جهان دارای تاریخ انقضا هستند و پس از پایان این زمان، دیگر قابلیت استفاده ندارند. بنابراین باید با اتمام تاریخ انقضا توسط بانک‌ها تمدید شوند.

همچنین درج تاریخ انقضا روی کارت‌های بانکی به عنوان یک ویژگی امنیتی بوده و در زمان هرگونه عملیات اینترنتی اعم از خرید یا انتقال وجه باید این تاریخ وارد شود. این در حالی است که عدم درج تاریخ انقضا مشتریان بانک‌ها را با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه می‌کند و ریسک عملیات کارتی بانکی را بسیار بالا می‌برد.

بر این اساس بانک مرکزی ایران نیز در سال ۱۳۸۶ بود که در خصوص تاریخ انقضای کارت به بانک‌های عضو شتاب مواردی را را ابلاغ کرد.

بنا بر این بخشنامه، از ابتدای سال ۱۳۸۷ تمامی کارت‌های صادره توسط بانک‌ها باید دارای تاریخ انقضا باشند و این تاریخ باید برای تمامی کارت‌ها در سامانه کارت‌بانک تعیین شود. همچنین تاریخ انقضای درج شده بر روی کارت باید با تاریخ انقضای کارت در سامانه یکسان باشد.

از سوی دیگر تاریخ انقضای کارت‌های مغناطیسی حداکثر سه سال و کارت‌های هوشمند حداکثر پنج سال پس از زمان صدور کارت تعیین می‌شود. در تاریخ انقضا، کارت باید غیرفعال و باطل شده و به منظور تمدید یا تجدید کارت دارنده موظف است به بانک مراجعه کرده و پس از احراز هویت مجدد کارت جدید برای او صادر شود.

اما درباره دریافت کارمزد تمدید کارت

دریافت کارمزد بابت امور بانکی و خدماتی که مشتریان دریافت می‌کنند، در شبکه بانک ایران هنوز پس از سال‌ها چندان جا نیفتاده و در سطح بسیار پایینی انجام می‌گیرد به طوری که بانک‌های ایرانی از جمله بانک‌های جهان هستند که پایین‌ترین سطح درآمد خود را از طریق کارمزد دریافت کرده و عمدتاً درآمد آنها از محل سودهای بانکی و امور دیگر تامین می‌شود، در حالی که در سایر بانک‌های جهان این روال معکوس است.

با این حال هزینه دریافت کارمزد برای صدور کارت‌های بانکی و تمدید آن نیز مورد اشاره سازمان حمایت است. در این باره باید یادآور شد که صدور مجدد کارت یک خدمت بانکی بوده و هر خدمتی که به مشتریان ارائه می‌شود در تمامی دنیا مشمول کارمزد است. هرچند برخی از خدمات بانکی در ایران با اهداف تشویقی و ترغیبی مشمول کارمزد نمی‌شود. این در حالی است که بانک مرکزی هزینه صدور کارت را بر اساس بخشنامه‌ای که در سال ۱۳۸۷ به شبکه بانکی ابلاغ کرد، تعیین کرده است به طوری که صدور کارت مغناطیسی با توجه به اعلام مفقودی، سرقت و یا صدور کارت جدید مشمول ٢٣٠٠ تومان و هزینه صدور کارت هوشمند تا ۵٠٠٠ تومان است./ایسنا

 

 وام و خدمات بانکی و بیمه ای
  ثبت نام خانوارهای کم‌درآمد در سامانه رفاه
  مشاهده سوابق بیمه‌شدگان
  پیش شماره کارت شتابی بانک‎های کشور
  لیست تمام کدهای USSD بانک ها
  اعلام موجودی تمام بانک‌های کشور
  پرداخت قبوض همه بانک ها
  همراه بانک تمامی بانک‌ها + دانلود
  بانک های مرکزی کشورهای جهان
  صرافی های مجاز
  فرمول محاسبه سود و اقساط وام های بانکی
  تسهیلات بانکی خارجی، حواله جات و امور ارزی
  نحوه افتتاح حساب بانکی خارجی
  اینترنت بانک،تلفن بانک،آنی بانک
  سود حساب بلندمدت یک‌‌ساله و بیشتر
  سود صندوق های سرمایه‌گذاری‌
  وام خرید کالا
  وام نقدی
  وام تعمیر مسکن
  وام خرید مسکن
  وام خودرو
  دریافت شماره شبا همه بانک ها
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
 
کلیه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
پشتیبانی توسط: خبرافزار