صفحه نخست     خدمات بانک و بیمه     پیوندها     نسخه موبایل     RSS     درباره ما     تماس با ما  
جمعه، 3 آذر 1396 - 19:05   
  سرخط خبرها:  
 آخرین مطالب سایت
  پایبندی نظام بانکی به نرخ‌ سود سپرده
  خدمات و اقدامات بانک کشاورزی تشریح شد
  نرخ تورم آبان ماه افزایش یافت
  بانک پارسیان ۳۲۱ شعبه ای شد
  اعلام برندگان قرعه‌کشی کانال تلگرام بانک‌ملت
  افزایش رایزنی برای تغییر مد‌‌یران بانک‌ها
  تصویب پرداخت ۱۱ هزار تسهیلات کلان در بانک ملی
  اجرای کمپین"به احترام هم" در بانک ملت
  اینترنتی از بانک سامان کارت هدیه بخرید
  اهدا نشان ویژه کمپین تبلیغات وام ازدواج به بانک کشاورزی
  اطلاعیه جدید بانک آینده درباره افضل توس
  انتشار اوراق گواهی سپرده توسط بانک رفاه
  دردسر نقد شدن سپرده‌‌های کلان غیرمجازها
  اسامی برندگان قرعه کشی بانک سپه اعلام شد
  بازگشایی شعبه بانک تجارت در سر پل ذهاب
  خبری از اسامی بانک‌های متخلف نیست؟
  راه‌اندازی سامانه صدور رمز یکبار مصرف بانک سینا
  تسهیلات‌ بانک ملی به بخش‌های اقتصادی
  جایزه بانک ایران زمین برای انتخاب نام"بات تلگرامی"
  تکالیف هیات دولت برای شبکه بانکی
  بانک‌ها به مسئولیت‌های اجتماعی پایبندند
  حساب‌های غیرمجاز کمک به زلزله‌زدگان مسدود شد
  نسخه ios همراه بانک ملی به روز می‌شود
  ساعت کار جدید شعب بانک سامان اعلام شد
  برنامه‌های بانک‌ها برای حمایت از تولید
  بازسازی یک روستای زلزله‌زده توسط بانک تجارت
  ۷بانک عامل پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان شدند
  آغاز مسابقه "عضو شوجایزه بگیر" بانک ایران زمین
  بانک سامان در مناطق زلزله‌زده مدرسه می‌سازد
  اقدامات بانک رفاه برای کمک به زلزله‌زدگان
  هشدار به بیمه شدگان تامین اجتماعی
  مراقب شگردهای جدید کلاهبرداران باشید
  بسته تسهیلاتی دولت برای زلزله‌زدگان+جزییات
  تشکیل هیات تصفیه تعیین تکلیف سپرده های بزرگ ثامن‌الحجج
  تسهیلات بانک ملی برای خوداشتغالی و مشاغل خانگی
  تحریم بانک سپه از سوی آلمان رد شد
  کوچ بزرگ سپرده‌های بانکی تایید شد
  بانک اقتصادنوین در مناطق زلزله‌زده مدرسه می‌سازد
  طرح مدیر خدمات ویژه، تحولی بزرگ در نظام بانکی
  تودیع و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید بانک ملت
 
 پربیننده ترین اخبار
  اعلام برندگان قرعه‌کشی کانال تلگرام بانک‌ملت
  افزایش رایزنی برای تغییر مد‌‌یران بانک‌ها
  انتشار اوراق گواهی سپرده توسط بانک رفاه
  پایبندی نظام بانکی به نرخ‌ سود سپرده
  تصویب پرداخت ۱۱ هزار تسهیلات کلان در بانک ملی
  دردسر نقد شدن سپرده‌‌های کلان غیرمجازها
  اینترنتی از بانک سامان کارت هدیه بخرید
  اطلاعیه جدید بانک آینده درباره افضل توس
  اجرای کمپین"به احترام هم" در بانک ملت
  اهدا نشان ویژه کمپین تبلیغات وام ازدواج به بانک کشاورزی
  خدمات و اقدامات بانک کشاورزی تشریح شد
  بانک پارسیان ۳۲۱ شعبه ای شد
  نرخ تورم آبان ماه افزایش یافت
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49969صفحه نخست » صنعت بانکداریشنبه، 18 دی 1395 - 13:10
چرا کارت‌های بانکی تاریخ انقضا دارند؟
بانک و بیمه: کارت‌های بانکی و اعتباری در اختیار مشتریان عمدتا دارای تاریخ انقضا بوده و بعد از مدتی مشتری باید نسبت به تمدید آن با پرداخت کارمزدی اقدامی کند. روند معمولی در سراسر دنیا که این روزها سازمان حمایت آن را تضییع حقوق مصرف‌کننده می‌داند.
  

به گزارش بانک و بیمه ( bima.ir )، تقریباً تمامی مشتریان بانک‌ها دارای کارت‌هایی هستند که امور بانکی خود را با آن انجام می‌دهند. از برداشت پول گرفته تا خرید، جابجایی و یا نقل و انتقال. این کارت‌ها شامل مشخصاتی از جمله نام صاحب کارت و نوار مغناطیسی هستند که اطلاعات مهمی مانند اطلاعات هویتی دارنده کارت در آن درج می‌شود. همچنین روی کارت عدد ۱۶ رقمی وجود دارد که برای هر شخصی منحصر به فرد بوده و از آن برای شناسایی صاحب کارت هنگام انجام معاملات الکترونیکی استفاده می‌شود.

اما ویژگی خاص دیگر این کارت ها داشتن تاریخ اعتبار استفاده از آن است که با پایان این تاریخ دیگر مشتری قادر به دریافت خدماتی که از طریق این کارت‌ها قابل انجام است، نخواهد بود.بنابراین باید با مراجعه به بانک صادرکننده کارت نسبت به تمدید تاریخ و دریافت کارت جدید اقدام کنند که در این حالت با توجه به خدماتی که دریافت می‌شود به روال مرسوم باید کارمزد آن را نیز پرداخت کند.

این در حالی است که اخیرا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نسبت به این موضوع گله‌مند شده و ابعادی از آن را مورد انتقاد قرار داده است.نوابی -رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان- با طرح این سوال که چرا کارت‌های بانکی باید تاریخ اعتبار داشته باشند و پس از اتمام آن مردم به عنوان مصرف‌کننده هزینه‌ای را برای تمدید آن بپردازند، گفته است که در این حالت مشتری باید به بانک رفته، فرم پر کند و پرداخت پول اضافه‌ای را هم انجام دهد که این موضوع از نظر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تضییع حقوق مصرف‌کننده است.

اما اینکه تا چه اندازه موضوع مورد نظر سازمان حمایت با آنچه که در شبکه بانکی ایران و جهان می‌گذرد، منطبق است، سوالی بود که پیگیری آن از مراجع بانکی با توضیحاتی همراه شد.

درباره اینکه چرا باید کارت‌های بانکی دارای تاریخ اعتبار باشند، باید یادآور شد که با هدف مدیریت مناسب ریسک ابزارهای پرداخت کارتی و بالا بردن ضریب ایمنی، کارت‌های بانکی و اعتباری صادره در جهان دارای تاریخ انقضا هستند و پس از پایان این زمان، دیگر قابلیت استفاده ندارند. بنابراین باید با اتمام تاریخ انقضا توسط بانک‌ها تمدید شوند.

همچنین درج تاریخ انقضا روی کارت‌های بانکی به عنوان یک ویژگی امنیتی بوده و در زمان هرگونه عملیات اینترنتی اعم از خرید یا انتقال وجه باید این تاریخ وارد شود. این در حالی است که عدم درج تاریخ انقضا مشتریان بانک‌ها را با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه می‌کند و ریسک عملیات کارتی بانکی را بسیار بالا می‌برد.

بر این اساس بانک مرکزی ایران نیز در سال ۱۳۸۶ بود که در خصوص تاریخ انقضای کارت به بانک‌های عضو شتاب مواردی را را ابلاغ کرد.

بنا بر این بخشنامه، از ابتدای سال ۱۳۸۷ تمامی کارت‌های صادره توسط بانک‌ها باید دارای تاریخ انقضا باشند و این تاریخ باید برای تمامی کارت‌ها در سامانه کارت‌بانک تعیین شود. همچنین تاریخ انقضای درج شده بر روی کارت باید با تاریخ انقضای کارت در سامانه یکسان باشد.

از سوی دیگر تاریخ انقضای کارت‌های مغناطیسی حداکثر سه سال و کارت‌های هوشمند حداکثر پنج سال پس از زمان صدور کارت تعیین می‌شود. در تاریخ انقضا، کارت باید غیرفعال و باطل شده و به منظور تمدید یا تجدید کارت دارنده موظف است به بانک مراجعه کرده و پس از احراز هویت مجدد کارت جدید برای او صادر شود.

اما درباره دریافت کارمزد تمدید کارت

دریافت کارمزد بابت امور بانکی و خدماتی که مشتریان دریافت می‌کنند، در شبکه بانک ایران هنوز پس از سال‌ها چندان جا نیفتاده و در سطح بسیار پایینی انجام می‌گیرد به طوری که بانک‌های ایرانی از جمله بانک‌های جهان هستند که پایین‌ترین سطح درآمد خود را از طریق کارمزد دریافت کرده و عمدتاً درآمد آنها از محل سودهای بانکی و امور دیگر تامین می‌شود، در حالی که در سایر بانک‌های جهان این روال معکوس است.

با این حال هزینه دریافت کارمزد برای صدور کارت‌های بانکی و تمدید آن نیز مورد اشاره سازمان حمایت است. در این باره باید یادآور شد که صدور مجدد کارت یک خدمت بانکی بوده و هر خدمتی که به مشتریان ارائه می‌شود در تمامی دنیا مشمول کارمزد است. هرچند برخی از خدمات بانکی در ایران با اهداف تشویقی و ترغیبی مشمول کارمزد نمی‌شود. این در حالی است که بانک مرکزی هزینه صدور کارت را بر اساس بخشنامه‌ای که در سال ۱۳۸۷ به شبکه بانکی ابلاغ کرد، تعیین کرده است به طوری که صدور کارت مغناطیسی با توجه به اعلام مفقودی، سرقت و یا صدور کارت جدید مشمول ٢٣٠٠ تومان و هزینه صدور کارت هوشمند تا ۵٠٠٠ تومان است./ایسنا

 

 وام و خدمات بانکی و بیمه ای
  ثبت نام خانوارهای کم‌درآمد در سامانه رفاه
  مشاهده سوابق بیمه‌شدگان
  پیش شماره کارت شتابی بانک‎های کشور
  لیست تمام کدهای USSD بانک ها
  اعلام موجودی تمام بانک‌های کشور
  پرداخت قبوض همه بانک ها
  همراه بانک تمامی بانک‌ها + دانلود
  بانک های مرکزی کشورهای جهان
  صرافی های مجاز
  فرمول محاسبه سود و اقساط وام های بانکی
  تسهیلات بانکی خارجی، حواله جات و امور ارزی
  نحوه افتتاح حساب بانکی خارجی
  اینترنت بانک،تلفن بانک،آنی بانک
  سود حساب بلندمدت یک‌‌ساله و بیشتر
  سود صندوق های سرمایه‌گذاری‌
  وام خرید کالا
  وام نقدی
  وام تعمیر مسکن
  وام خرید مسکن
  وام خودرو
  دریافت شماره شبا همه بانک ها
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
 
کلیه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
پشتیبانی توسط: خبرافزار