صفحه نخست     خدمات بانک و بیمه     پیوندها     نسخه موبایل     RSS     درباره ما     تماس با ما  
شنبه، 5 اسفند 1396 - 10:29   
  سرخط خبرها:  
 آخرین مطالب سایت
  بازار دلار فروشان خلوت شد
  بانک سامان در هند دفتر نمایندگی می زند
  سامانه مدیریت اشتهای ریسک بانک ملت رونمایی شد
  اختلال موقت در سامانه های سبای بانک ملی
  وام ازدواج ۱۵ میلیون تومان شد
  سیف: آرامش به بازار ارز بازگشت
  ٩ شوک بزرگ به بازار ارز
  آینده بانک‌ها در سال ۹۷
  گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی بررسی شد
  تدابیر بانک ملی برای روان سازی اعتبارات اسنادی
  سهم بانک مرکزی از کارت های تراکنش دار اعلام شد
  برگزاری قرعه کشی طرح تکریم ۲ بانک ملت
  بانک سامان در سرپل‌ذهاب مدرسه می سازد
  مدرسه بانک پارسیان در فشافویه هوشمندسازی شد
  نتایج نشست سیف با مدیران عامل بانک ها
  بانک ملت پیشرو در استفاده از نوآوری ها
  دریافت وام بدون ضامن در بانک ایران زمین
  به مؤسسات مالی مجوز تاسیس شعبه ندادیم
  هشدار بانک مرکزی درباره خرید و فروش ارزهای اینترنتی
  بانک رفاه بین ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی نهم شد
  نرخ حق الوکاله بانک ملی در سال ۹۷ اعلام شد
  نتایج اولیه آزمون استخدامی بانک مرکزی اعلام شد
  جزییات فروش گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز
  بانک سینا ۲۴ دستگاه آمبولانس اهدا می کند
  تقدیر از روسای موفق بانک ایران زمین
  عرضه اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصدی بانک ملی
  بانک سپه گواهی سپرده با نرخ ۲۰ درصد عرضه می کند
  عرضه گواهی سپرده با نرخ ۲۰ درصد در بانک رفاه
  ضرورت معماری محیط بانکی شفاف، قانونمند و پاسخگو
  آغاز به کار سامانه جدید ارزی از امروز
  فروش اوراق گواهی سپرده در بانک سینا
  تدابیر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز
  جزییات بسته ارزی جدید بانک مرکزی اعلام شد
  سامانه پرداختِ می پلاس بانک مهر اقتصاد رونمایی شد
  عملکرد درخشان بانک رفاه در توسعه اشتغال
  امکان شارژ مجدد کاراکارت فراهم شد
  ارائه خدمات بانک سینا با اختلال همراه می شود
  استفاده بانک سامان از فرصت یک سلیبریتی
  برنده جشنواره "ماشین بابام" بانک ملی مشخص شد
  استقبال از خدمات بانکداری الکترونیک بانک ملی
 
 پربیننده ترین اخبار
  ٩ شوک بزرگ به بازار ارز
  بازار دلار فروشان خلوت شد
  تدابیر بانک ملی برای روان سازی اعتبارات اسنادی
  سیف: آرامش به بازار ارز بازگشت
  آینده بانک‌ها در سال ۹۷
  سهم بانک مرکزی از کارت های تراکنش دار اعلام شد
  بانک سامان در سرپل‌ذهاب مدرسه می سازد
  اختلال موقت در سامانه های سبای بانک ملی
  گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی بررسی شد
  مدرسه بانک پارسیان در فشافویه هوشمندسازی شد
  برگزاری قرعه کشی طرح تکریم ۲ بانک ملت
  بانک سامان در هند دفتر نمایندگی می زند
  وام ازدواج ۱۵ میلیون تومان شد
  سامانه مدیریت اشتهای ریسک بانک ملت رونمایی شد
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49969صفحه نخست » صنعت بانکداریشنبه، 18 دی 1395 - 13:10
چرا کارت‌های بانکی تاریخ انقضا دارند؟
بانک و بیمه: کارت‌های بانکی و اعتباری در اختیار مشتریان عمدتا دارای تاریخ انقضا بوده و بعد از مدتی مشتری باید نسبت به تمدید آن با پرداخت کارمزدی اقدامی کند. روند معمولی در سراسر دنیا که این روزها سازمان حمایت آن را تضییع حقوق مصرف‌کننده می‌داند.
  

به گزارش بانک و بیمه ( bima.ir )، تقریباً تمامی مشتریان بانک‌ها دارای کارت‌هایی هستند که امور بانکی خود را با آن انجام می‌دهند. از برداشت پول گرفته تا خرید، جابجایی و یا نقل و انتقال. این کارت‌ها شامل مشخصاتی از جمله نام صاحب کارت و نوار مغناطیسی هستند که اطلاعات مهمی مانند اطلاعات هویتی دارنده کارت در آن درج می‌شود. همچنین روی کارت عدد ۱۶ رقمی وجود دارد که برای هر شخصی منحصر به فرد بوده و از آن برای شناسایی صاحب کارت هنگام انجام معاملات الکترونیکی استفاده می‌شود.

اما ویژگی خاص دیگر این کارت ها داشتن تاریخ اعتبار استفاده از آن است که با پایان این تاریخ دیگر مشتری قادر به دریافت خدماتی که از طریق این کارت‌ها قابل انجام است، نخواهد بود.بنابراین باید با مراجعه به بانک صادرکننده کارت نسبت به تمدید تاریخ و دریافت کارت جدید اقدام کنند که در این حالت با توجه به خدماتی که دریافت می‌شود به روال مرسوم باید کارمزد آن را نیز پرداخت کند.

این در حالی است که اخیرا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نسبت به این موضوع گله‌مند شده و ابعادی از آن را مورد انتقاد قرار داده است.نوابی -رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان- با طرح این سوال که چرا کارت‌های بانکی باید تاریخ اعتبار داشته باشند و پس از اتمام آن مردم به عنوان مصرف‌کننده هزینه‌ای را برای تمدید آن بپردازند، گفته است که در این حالت مشتری باید به بانک رفته، فرم پر کند و پرداخت پول اضافه‌ای را هم انجام دهد که این موضوع از نظر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تضییع حقوق مصرف‌کننده است.

اما اینکه تا چه اندازه موضوع مورد نظر سازمان حمایت با آنچه که در شبکه بانکی ایران و جهان می‌گذرد، منطبق است، سوالی بود که پیگیری آن از مراجع بانکی با توضیحاتی همراه شد.

درباره اینکه چرا باید کارت‌های بانکی دارای تاریخ اعتبار باشند، باید یادآور شد که با هدف مدیریت مناسب ریسک ابزارهای پرداخت کارتی و بالا بردن ضریب ایمنی، کارت‌های بانکی و اعتباری صادره در جهان دارای تاریخ انقضا هستند و پس از پایان این زمان، دیگر قابلیت استفاده ندارند. بنابراین باید با اتمام تاریخ انقضا توسط بانک‌ها تمدید شوند.

همچنین درج تاریخ انقضا روی کارت‌های بانکی به عنوان یک ویژگی امنیتی بوده و در زمان هرگونه عملیات اینترنتی اعم از خرید یا انتقال وجه باید این تاریخ وارد شود. این در حالی است که عدم درج تاریخ انقضا مشتریان بانک‌ها را با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه می‌کند و ریسک عملیات کارتی بانکی را بسیار بالا می‌برد.

بر این اساس بانک مرکزی ایران نیز در سال ۱۳۸۶ بود که در خصوص تاریخ انقضای کارت به بانک‌های عضو شتاب مواردی را را ابلاغ کرد.

بنا بر این بخشنامه، از ابتدای سال ۱۳۸۷ تمامی کارت‌های صادره توسط بانک‌ها باید دارای تاریخ انقضا باشند و این تاریخ باید برای تمامی کارت‌ها در سامانه کارت‌بانک تعیین شود. همچنین تاریخ انقضای درج شده بر روی کارت باید با تاریخ انقضای کارت در سامانه یکسان باشد.

از سوی دیگر تاریخ انقضای کارت‌های مغناطیسی حداکثر سه سال و کارت‌های هوشمند حداکثر پنج سال پس از زمان صدور کارت تعیین می‌شود. در تاریخ انقضا، کارت باید غیرفعال و باطل شده و به منظور تمدید یا تجدید کارت دارنده موظف است به بانک مراجعه کرده و پس از احراز هویت مجدد کارت جدید برای او صادر شود.

اما درباره دریافت کارمزد تمدید کارت

دریافت کارمزد بابت امور بانکی و خدماتی که مشتریان دریافت می‌کنند، در شبکه بانک ایران هنوز پس از سال‌ها چندان جا نیفتاده و در سطح بسیار پایینی انجام می‌گیرد به طوری که بانک‌های ایرانی از جمله بانک‌های جهان هستند که پایین‌ترین سطح درآمد خود را از طریق کارمزد دریافت کرده و عمدتاً درآمد آنها از محل سودهای بانکی و امور دیگر تامین می‌شود، در حالی که در سایر بانک‌های جهان این روال معکوس است.

با این حال هزینه دریافت کارمزد برای صدور کارت‌های بانکی و تمدید آن نیز مورد اشاره سازمان حمایت است. در این باره باید یادآور شد که صدور مجدد کارت یک خدمت بانکی بوده و هر خدمتی که به مشتریان ارائه می‌شود در تمامی دنیا مشمول کارمزد است. هرچند برخی از خدمات بانکی در ایران با اهداف تشویقی و ترغیبی مشمول کارمزد نمی‌شود. این در حالی است که بانک مرکزی هزینه صدور کارت را بر اساس بخشنامه‌ای که در سال ۱۳۸۷ به شبکه بانکی ابلاغ کرد، تعیین کرده است به طوری که صدور کارت مغناطیسی با توجه به اعلام مفقودی، سرقت و یا صدور کارت جدید مشمول ٢٣٠٠ تومان و هزینه صدور کارت هوشمند تا ۵٠٠٠ تومان است./ایسنا

 

 وام و خدمات بانکی و بیمه ای
  ثبت نام خانوارهای کم‌درآمد در سامانه رفاه
  مشاهده سوابق بیمه‌شدگان
  پیش شماره کارت شتابی بانک‎های کشور
  لیست تمام کدهای USSD بانک ها
  اعلام موجودی تمام بانک‌های کشور
  پرداخت قبوض همه بانک ها
  همراه بانک تمامی بانک‌ها + دانلود
  بانک های مرکزی کشورهای جهان
  صرافی های مجاز
  فرمول محاسبه سود و اقساط وام های بانکی
  تسهیلات بانکی خارجی، حواله جات و امور ارزی
  نحوه افتتاح حساب بانکی خارجی
  اینترنت بانک،تلفن بانک،آنی بانک
  سود حساب بلندمدت یک‌‌ساله و بیشتر
  سود صندوق های سرمایه‌گذاری‌
  وام خرید کالا
  وام نقدی
  وام تعمیر مسکن
  وام خرید مسکن
  وام خودرو
  دریافت شماره شبا همه بانک ها
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
 
کلیه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
پشتیبانی توسط: خبرافزار