صفحه نخست     خدمات بانک و بیمه     سود بانکی     پیوندها     نسخه موبایل     RSS     درباره ما     تماس با ما  
چهارشنبه، 29 دی 1395 - 21:37   
  سرخط خبرها:  
 آخرین مطالب سایت
  با کارت خانواده بانک سینا هزینه ها را مدیریت کنید
  کارفرمایان از بخشش جرائم بیمه ای آگاه باشند
  قیمت طلا به بالاترین سطح در 8 هفته اخیر رسید
  تعداد عجیب دستگاههای کارتخوان در کشور
  ۲۰ نکته مهم درباره وام مسکن جوانان بدانید!
  بانکهایی که پرداخت وام را متوقف کردند
  نشست هم اندیشی ایثارگران بیمه مرکزی
  افزایش قیمت ۲۴ ارز بانکی+جدول قیمت
  استقبال ورزشکاران از استخر کارت پارسیان
  هلوکاست اجتماعی در گورهای چند لایه"
  سیاست مهمترین عامل موثر بر قیمت جهانی طلا
  توضیح تامین اجتماعی برای تماس سودجویان
  پوشش کامل بیمه صادرات نفت ایران
  گزارش بانک مرکزی از اوضاع اقتصادی پس از برجام
  حداکثر نرخ سود وامهای لیزینگی تعیین شد
  دلار ارزان و سکه گران شد
  سقف جوایز سپرده های قرض الحسنه افزایش یافت
  پیامدهای رشد بدهی دولت
  بخشنامه بانک مرکزی برای شفافیت صورت‌های مالی
  برگزاری اولین همایش بزرگ بیمه‌های زندگی در تهران
  ۳۰ میلیون دستگاه پوز بانکی در مغازه‌های ایرانی
  رشد 46 درصدی کاربران کانون جوانه‌های بانک ملی
  درخواست قدردانی از بانک کشاورزی
  اولین مواجهه بازار ارز با ترامپ
  طلای جهانی به بالای ۱۲۰۰ دلار صعود کرد
  فیش‌هایی که خزانه اعتماد ملت را خالی کرد
  شمارش معکوس برای بازگشت بانک‌ها به بورس
  کاهش قیمت دلار در سالگرد برجام+جدول نرخ
  دارایی بانک‌ها ۱۰ برابر "یارانه مردم"است
  بانک شهر تنها بانک حامی پروژه های شهری
  رونمایی از 100 عملکرد برجسته دولت
  رشد 35 درصدی فعالیتهای ارزی بانک سپه
  بازنشستگی زنان 42 ساله با 20 سال سابقه
  پیشگیری از اختلاس وظیفه بانک‌هاست
  جزئیات مزایده اموال مازاد بانک‌ها
  بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان خوش حساب
  ترس بانک‌ها و بیمه‌های خارجی از معامله با ایران
  بانک صادرات ١٧٦٢ بنگاه اقتصادی را سامان داد
  پولی در کار نیست که وصول شود!
  پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی توسط بانک کشاورزی
 
 پربیننده ترین اخبار
  کاهش قیمت دلار در سالگرد برجام+جدول نرخ
  چرا بانک مرکزی به "کاسپین" مجوز داد؟
  بخشنامه بانک مرکزی برای شفافیت صورت‌های مالی
  حداکثر نرخ سود وامهای لیزینگی تعیین شد
  سقف جوایز سپرده های قرض الحسنه افزایش یافت
  پیامدهای رشد بدهی دولت
  موسسه کاسپین پاسخگو باشد
  دلار ارزان و سکه گران شد
  نجات بانک‌‌ها از زیان‌ هزاران میلیارد تومانی
  طلای جهانی به بالای ۱۲۰۰ دلار صعود کرد
  اولین مواجهه بازار ارز با ترامپ
  طلا گران‌تر خواهد شد
  فیش‌هایی که خزانه اعتماد ملت را خالی کرد
  رونمایی از 100 عملکرد برجسته دولت
  دارایی بانک‌ها ۱۰ برابر "یارانه مردم"است
  نرخ دلار پایین آمد/سکه گران شد
  اقدام موثر تامین اجتماعی در بخشودگی جرائم بیمه
  پیشگیری از اختلاس وظیفه بانک‌هاست
  بخشودگی جرائم بیمه ای،به کارگاه ها انرژی داد
  سیاست مهمترین عامل موثر بر قیمت جهانی طلا
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49969صفحه نخست » صنعت بانکداریشنبه، 18 دی 1395 - 12:10
چرا کارت‌های بانکی تاریخ انقضا دارند؟
بانک و بیمه: کارت‌های بانکی و اعتباری در اختیار مشتریان عمدتا دارای تاریخ انقضا بوده و بعد از مدتی مشتری باید نسبت به تمدید آن با پرداخت کارمزدی اقدامی کند. روند معمولی در سراسر دنیا که این روزها سازمان حمایت آن را تضییع حقوق مصرف‌کننده می‌داند.
  

به گزارش بانک و بیمه ( bima.ir )، تقریباً تمامی مشتریان بانک‌ها دارای کارت‌هایی هستند که امور بانکی خود را با آن انجام می‌دهند. از برداشت پول گرفته تا خرید، جابجایی و یا نقل و انتقال. این کارت‌ها شامل مشخصاتی از جمله نام صاحب کارت و نوار مغناطیسی هستند که اطلاعات مهمی مانند اطلاعات هویتی دارنده کارت در آن درج می‌شود. همچنین روی کارت عدد ۱۶ رقمی وجود دارد که برای هر شخصی منحصر به فرد بوده و از آن برای شناسایی صاحب کارت هنگام انجام معاملات الکترونیکی استفاده می‌شود.

اما ویژگی خاص دیگر این کارت ها داشتن تاریخ اعتبار استفاده از آن است که با پایان این تاریخ دیگر مشتری قادر به دریافت خدماتی که از طریق این کارت‌ها قابل انجام است، نخواهد بود.بنابراین باید با مراجعه به بانک صادرکننده کارت نسبت به تمدید تاریخ و دریافت کارت جدید اقدام کنند که در این حالت با توجه به خدماتی که دریافت می‌شود به روال مرسوم باید کارمزد آن را نیز پرداخت کند.

این در حالی است که اخیرا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نسبت به این موضوع گله‌مند شده و ابعادی از آن را مورد انتقاد قرار داده است.نوابی -رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان- با طرح این سوال که چرا کارت‌های بانکی باید تاریخ اعتبار داشته باشند و پس از اتمام آن مردم به عنوان مصرف‌کننده هزینه‌ای را برای تمدید آن بپردازند، گفته است که در این حالت مشتری باید به بانک رفته، فرم پر کند و پرداخت پول اضافه‌ای را هم انجام دهد که این موضوع از نظر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تضییع حقوق مصرف‌کننده است.

اما اینکه تا چه اندازه موضوع مورد نظر سازمان حمایت با آنچه که در شبکه بانکی ایران و جهان می‌گذرد، منطبق است، سوالی بود که پیگیری آن از مراجع بانکی با توضیحاتی همراه شد.

درباره اینکه چرا باید کارت‌های بانکی دارای تاریخ اعتبار باشند، باید یادآور شد که با هدف مدیریت مناسب ریسک ابزارهای پرداخت کارتی و بالا بردن ضریب ایمنی، کارت‌های بانکی و اعتباری صادره در جهان دارای تاریخ انقضا هستند و پس از پایان این زمان، دیگر قابلیت استفاده ندارند. بنابراین باید با اتمام تاریخ انقضا توسط بانک‌ها تمدید شوند.

همچنین درج تاریخ انقضا روی کارت‌های بانکی به عنوان یک ویژگی امنیتی بوده و در زمان هرگونه عملیات اینترنتی اعم از خرید یا انتقال وجه باید این تاریخ وارد شود. این در حالی است که عدم درج تاریخ انقضا مشتریان بانک‌ها را با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه می‌کند و ریسک عملیات کارتی بانکی را بسیار بالا می‌برد.

بر این اساس بانک مرکزی ایران نیز در سال ۱۳۸۶ بود که در خصوص تاریخ انقضای کارت به بانک‌های عضو شتاب مواردی را را ابلاغ کرد.

بنا بر این بخشنامه، از ابتدای سال ۱۳۸۷ تمامی کارت‌های صادره توسط بانک‌ها باید دارای تاریخ انقضا باشند و این تاریخ باید برای تمامی کارت‌ها در سامانه کارت‌بانک تعیین شود. همچنین تاریخ انقضای درج شده بر روی کارت باید با تاریخ انقضای کارت در سامانه یکسان باشد.

از سوی دیگر تاریخ انقضای کارت‌های مغناطیسی حداکثر سه سال و کارت‌های هوشمند حداکثر پنج سال پس از زمان صدور کارت تعیین می‌شود. در تاریخ انقضا، کارت باید غیرفعال و باطل شده و به منظور تمدید یا تجدید کارت دارنده موظف است به بانک مراجعه کرده و پس از احراز هویت مجدد کارت جدید برای او صادر شود.

اما درباره دریافت کارمزد تمدید کارت

دریافت کارمزد بابت امور بانکی و خدماتی که مشتریان دریافت می‌کنند، در شبکه بانک ایران هنوز پس از سال‌ها چندان جا نیفتاده و در سطح بسیار پایینی انجام می‌گیرد به طوری که بانک‌های ایرانی از جمله بانک‌های جهان هستند که پایین‌ترین سطح درآمد خود را از طریق کارمزد دریافت کرده و عمدتاً درآمد آنها از محل سودهای بانکی و امور دیگر تامین می‌شود، در حالی که در سایر بانک‌های جهان این روال معکوس است.

با این حال هزینه دریافت کارمزد برای صدور کارت‌های بانکی و تمدید آن نیز مورد اشاره سازمان حمایت است. در این باره باید یادآور شد که صدور مجدد کارت یک خدمت بانکی بوده و هر خدمتی که به مشتریان ارائه می‌شود در تمامی دنیا مشمول کارمزد است. هرچند برخی از خدمات بانکی در ایران با اهداف تشویقی و ترغیبی مشمول کارمزد نمی‌شود. این در حالی است که بانک مرکزی هزینه صدور کارت را بر اساس بخشنامه‌ای که در سال ۱۳۸۷ به شبکه بانکی ابلاغ کرد، تعیین کرده است به طوری که صدور کارت مغناطیسی با توجه به اعلام مفقودی، سرقت و یا صدور کارت جدید مشمول ٢٣٠٠ تومان و هزینه صدور کارت هوشمند تا ۵٠٠٠ تومان است./ایسنا

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
 
کلیه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
پشتیبانی توسط: خبرافزار