صفحه نخست     خدمات بانک و بیمه     پیوندها     نسخه موبایل     RSS     درباره ما     تماس با ما  
سه شنبه، 28 اسفند 1397 - 07:10   
  سرخط خبرها:  
 آخرین مطالب سایت
  شعب فعال بانک سامان در ایام نوروز
  اطلاعیه بانک ملی درباره عوارض خروج از کشور
  بازار ارز حساسیت خود به FATF را از دست داد
  گزارش همتی از روند ادغام بانک‌های نظامی
  پول های نو در خودپردازها بارگذاری شد
  میزان رشد اقتصادی ایران در سال ۹۸
  موزه بانک سپه در نوروز میزبان گردشگران
  رشد ۶۰ درصدی جذب منابع بانک گردشگری
  قدردانی وزیر تعاون از بانک رفاه
  اسامی برندگان مسابقه طراحی بانک ملی
  میزان رشد اقتصادی ایران در سال ۹۸
  بدهی‌های مردم به بانک ها از بودجه ۹۸ حذف شد
  طلا و سکه ناگهان گران می‌شود؟
  حداقل حقوق سال ٩٨ چقدر است؟
  کوپن‌ها برمی‌گردند!
  حمایت مالی بانک ملی از ۶۶۵ بنگاه اقتصادی
  حسابرس‌ها، ذی‌حساب‌ها کجا بودند؟
  موارد انسداد حساب بانکی
  بخشنامه بانک مرکزی درباره استفاده نابینایان از خدمات بانکی
  سهم بانک ملی از کارت های بانکی
  مصوبه جدید یارانه‌ای مجلس
  افزایش سقف برداشت از خودپرداز اجرایی شد
  اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک اقتصادنوین در سال ۹۸
  آخرین خبر رئیس کل بانک مرکزی از INSTEX
  برآوردی از رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۸
  محرومیت‌های جدید برای دارندگان چک برگشتی
  تلاش بانک ملی برای افزایش سودآوری
  حذف حداکثری کاغذ در بانک ملی
  توصیه های امنیتی بانک رفاه به مشتریان
  قفل‌های اقتصاد ایران شناسایی شد
  ۵ چالش ادغام بانک‌های نظامی
  اولویت های استراتژیک بانک پارسیان
  توزیع اسکناس نو در بانک گردشگری
  شعب کشیک بانک گردشگری مشخص شد
  اسامی شعب کشیک بانک رفاه اعلام شد
  بانک اقتصادنوین، بانک عامل در توزیع اسکناس نو شد
  افزایش سقف خودپردازهای بانک ملی
  رونمایی از تقویم دیجیتال سال ۹۸ بانک ملی
  بانک ملی از ۲۲ اسفند پول نو می دهد
  یارانه اسفند واریز شد
 
 پربیننده ترین اخبار
  بدهی‌های مردم به بانک ها از بودجه ۹۸ حذف شد
  مصوبه جدید یارانه‌ای مجلس
  قدردانی وزیر تعاون از بانک رفاه
  آخرین خبر رئیس کل بانک مرکزی از INSTEX
  موارد انسداد حساب بانکی
  حداقل حقوق سال ٩٨ چقدر است؟
  بازار ارز حساسیت خود به FATF را از دست داد
  بخشنامه بانک مرکزی درباره استفاده نابینایان از خدمات بانکی
  حمایت مالی بانک ملی از ۶۶۵ بنگاه اقتصادی
  کوپن‌ها برمی‌گردند!
  اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک اقتصادنوین در سال ۹۸
  سهم بانک ملی از کارت های بانکی
  حسابرس‌ها، ذی‌حساب‌ها کجا بودند؟
  طلا و سکه ناگهان گران می‌شود؟
  افزایش سقف برداشت از خودپرداز اجرایی شد
  میزان رشد اقتصادی ایران در سال ۹۸
  رشد ۶۰ درصدی جذب منابع بانک گردشگری
  موزه بانک سپه در نوروز میزبان گردشگران
  میزان رشد اقتصادی ایران در سال ۹۸
  پول های نو در خودپردازها بارگذاری شد
- اندازه متن: + -  کد خبر: 54699صفحه نخست » صنعت بانکداریدوشنبه، 7 آبان 1397 - 10:36
چرخش حلقه‌ اتصال سیاست‌گذار پولی
بانک و بیمه: طی دو دهه اخیر چرخش قابل‌توجهی در سیاست‌های ارتباطی بانک‌های مرکزی اتفاق افتاده ‌است.
  

به گزارش بانک و بیمه ( bima.ir )، از اواخر دهه ۱۹۹۰ بسیاری از بانک‌های مرکزی که تا پیش از آن بر رازداری در اتخاذ سیاست‌های پولی تاکید داشتند، با مشاهده موفقیت سایر کشورها شفافیت در ارائه اطلاعات سیاست‌گذارانه را در دستور کار قرار دادند. نخستین سوال برای بانک‌های مرکزی در این فرآیند انتخاب اطلاعات لازم برای انعکاس است.
حلقه‌ اتصال سیاست‌گذار پولی
این اطلاعات اگرچه در کشورهای مختلف و با توجه به سیاست‌ها و اهداف بانک‌های مرکزی در قالب‌های مختلف منتشر می‌شود، اما روند کلی حرکت در ارائه اطلاعات از سوی بانک مرکزی طی سال‌های اخیر به ارائه تصویر روشن از وضعیت فعلی، سیاست‌های بانک مرکزی در تغییر روند شرایط فعلی و انعکاس وضعیت آتی اقتصاد متمرکز شده ‌است. به واسطه اینکه بانک‌های مرکزی به «اعتبار» برای اثرگذاری بر انتظار عمومی نیاز دارند، سیگنال‌دهی بانک‌های مرکزی باید دقیق، شفاف و علمی باشد. به همین واسطه مقامات بانکی در اقتصادهای توسعه یافته عموما از ارائه سیگنال‌های مستقیم در قالب اظهارنظرهای شخصی خودداری کرده و سیگنال‌های مستقیم معمولا در قالب فرآیند رسمی ارتباطی بانک مرکزی که شامل انتشار گزارش‌های فصلی و برگزاری نشست‌های خبری بر مبنای تقویم زمانی مشخص است، ارائه می‌شوند. علاوه بر مکانیزم ارتباطی، بانک‌های مرکزی باید در انتشار اطلاعات خود جامعه هدف اطلاعاتی را در نظر بگیرند و در مکانیزم ارتباطی خود گروه‌های مختلف با منافع مختلف را لحاظ کنند.  
 
چرخش به سمت اطلاع‌رسانی
«بن برنانکی» که به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی نجات‌دهنده اقتصاد آمریکا پس از بحران مالی این کشور بود، در یکی از نخستین واکنش‌های خود به بحران مالی در اقتصاد آمریکا، با حضور در یک برنامه تلویزیونی به مدت ۶۰ دقیقه و با ادبیاتی عامیانه با مردم آمریکا سخن گفت. برنانکی معتقد بود «گزارش‌های آکادمیک» فدرال‌رزرو صرفا بر منحنی‌های اقتصادی متمرکز شده‌ است، این در حالی است که یکی از پارامترهای تعیین‌کننده در سناریوی آتی اقتصاد هر کشور، درک عمومی از این منحنی‌ها بود. شاید بتوان ریاست برنانکی بر فدرال رزرو را یک نقطه چرخش در مکانیزم ارتباطی فدرال رزرو با بازیگران اقتصادی دانست. این بانکدار برجسته معتقد بود: «تا زمانی که مکانیزم شفافی برای انعکاس سیاست‌های بانک مرکزی وجود داشته باشد، سیاست‌گذار پولی در بلندمدت از اتخاذ تصمیمات فرساینده مصون خواهد بود.»
طی یک و نیم دهه اخیر و با عیان شدن اثر مکانیزم ارتباطی سیاست‌گذار پولی بر رفتار اجتماعی و انتظارات عمومی، «سیاست‌های ارتباطی» به کلیدواژه‌ای پرتکرار در ادبیات بانکداری تبدیل شده‌ است، تا جایی که به عقیده برخی کارشناسان، سیاست ارتباطی صحیح در رساندن برنامه‌های بانک‌های مرکزی به «نقطه هدف» چندان کم‌اهمیت‌تر از منطق محتوایی این سیاست‌ها نیست. بررسی‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که با رایج‌تر شدن «هدف‌گذاری تورمی» در سیاست‌های بانک مرکزی، سیاست‌های ارتباطی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته ‌است، چراکه یکی از مهم‌ترین ابزارها برای اثرگذاری بانک مرکزی بر انتظارات عمومی و  هدایت اقتصاد به سمت نقطه هدف‌گذاری شده‌ است. این در حالی است که پیش از دهه ۱۹۹۰ و شایع شدن «هدف‌گذاری تورمی» در سیاست بانک‌های مرکزی، سیاست‌گذاران پولی نه تنها اهمیت چندانی برای سیاست‌های ارتباطی قائل نبودند، بلکه برای ایزوله کردن تصمیمات خود از انگیزه‌های غیراقتصادی در بسیاری از موارد سیاست‌های خود را در محیط اطلاعاتی ایزوله طراحی و اجرا می‌کردند. اما پس از رواج رویکرد هدف‌گذاری تورمی و پس از سال ۲۰۰۰ بانک‌های مرکزی با درک اثرگذاری اطلاعات شفاف بر روند و نوسانات متغیرهای کلان اقتصادی، علاوه بر اطلاع‌رسانی در رابطه با وضعیت فعلی، اقدام به انتشار چشم‌انداز آتی متغیرهایی مانند نرخ بهره می‌کنند. می‌توان گفت که بانک مرکزی نیوزیلند (RBNZ) پیشرو‌ترین سیاست‌گذار پولی در طراحی چنین مکانیزم اطلاع‌رسانی در جهان بوده ‌است. نکته جالب توجه این است که نیوزیلند اولین کشوری است که از سیاست هدف‌گذاری تورمی نیز استفاده کرده ‌است.
به نظر می‌رسد یکی از شاخص‌های بانکداری مدرن، اصلاح شیوه اطلاع‌رسانی بانک‌های مرکزی است.  در واقع سیاست‌گذاران این کشور عقیده داشتند برای داشتن نفوذ بیشتر در رابطه با انتظارات، سیاست‌های پولی باید با شفافیت بیشتری در معرض دید عمومی قرار بگیرد. پس از سال ۲۰۰۰ و با ظهور نشانه‌های موفقیت نیوزیلند در دستیابی به هدف مورد نظر، به تدریج سایر کشورها نیز شروع به انتشار گزارش «چشم‌انداز شاخص‌های اقتصادی» کردند.
 
اثر پیش‌نگر
بانک مرکزی آمریکا در سال ۲۰۰۸ و در پاسخ به شیوع نشانه‌های تزلزل مالی تصمیم گرفت نرخ اوراق قرضه فدرال رزرو را به صفر برساند. اما این سیاست در هفته‌های ابتدایی نتوانست تاثیر چندانی بر رفتار شهروندان آمریکایی بگذارد. انعکاس آمارهای روز آمریکا نتوانسته بود اثر چندانی بر فضای ذهنی شهروندان آمریکایی داشته باشد، بنابراین شاید انعکاس تصویر مورد انتظار از اقتصاد آمریکا  می‌توانست بر متغیرهای تصمیم‌گیری اقتصادی شهروندان اثرگذار باشد. در نتیجه مطابق با تجربه بانک مرکزی نیوزیلند،  ابزار مکملی به عنوان «گزارش پیش‌نگر» در دستور کار قرار گرفت. این گزارش‌های پیش‌نگر علاوه بر انعکاس مسیر مورد انتظار متغیرهای سیاستی، چارچوب کلی سیاست‌های پولی در آینده را نیز منعکس می‌کند. در حضور یک سیاست‌گذار معتبر، تصویر احتمالی روندهای آتی، با اثرگذاری بر انگاره‌های ذهنی بازیگران اقتصادی به یک امکان تبدیل می‌شود، بنابراین این گزارش‌ها در صورت تحقق، اثرگذاری این ابزار ارتباطی در آینده را نیز بیش از پیش افزایش خواهد داد. به این ترتیب به تدریج استفاده از داده‌های پیش‌نگر عمومیت یافت و بسیاری از کشورها از این ابزار اطلاعاتی برای پیشبرد سیاست‌های پولی خود استفاده کردند. نکته حائز اهمیت در انتشار گزارش‌های پیش‌نگر این است که واگرایی واقعیت پیش‌رو از پیش‌نگری سیاست‌گذار پولی نه‌تنها اعتبار این گزارش‌ها که اعتبار آماری و حاکمیتی سیاست‌گذار را مخدوش خواهد کرد.  در ادبیات سیاست‌گذاری عمومی،  ارتباط سیاست‌گذارانه در قالب فعالیت‌های بانک مرکزی قابل تفکیک به سه نوع اثر ارتباطی است؛ ارائه سیگنال‌های غیرمستقیم، ارائه سیگنال‌های کیفی مستقیم و ارائه سیگنال‌های کمی مستقیم. ارائه هر گونه سیگنال اشتباه به‌خصوص سیگنال‌های مستقیم می‌تواند بانک‌های مرکزی را به سیاست‌گذاری کم‌اثر در فضای اقتصادی تبدیل کند. به همین واسطه کمتر دیده‌ می‌شود که مقامات بانک مرکزی جداگانه به ارائه سیگنال‌های مستقیم در اقتصاد بپردازند و این خط‌دهی‌ها عموما در قالب گزارش‌های بانک مرکزی است که در اقتصادهای مدرن بر مبنای یک تقویم زمانی مشخص منتشر می‌شوند. بر مبنای روال مرسوم در اطلاع‌رسانی بانک‌های مرکزی در بانکداری مدرن، روسای بانک مرکزی نیز برای اظهارنظر درباره برنامه‌ها و سیاست‌های بانک‌های مرکزی معمولا بر مبنای برنامه زمانی مشخص در کنفرانس‌های خبری شرکت می‌کنند. گزارش‌های سیاستی بانک‌های مرکزی که در عموم کشورهای توسعه‌یافته منتشر می‌شود معمولا به انعکاس چشم‌انداز موردنیاز از متغیر سیاستی بانک مرکزی می‌پردازد. بررسی گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف نشان می‌دهد که این متغیر در آمریکا نرخ بهره فدرال‌رزرو، در سوئد نرخ بهره ریپو و در نیوزیلند به صورت نرخ بهره ۹۰ روزه منتشر می‌شود. بانک مرکزی نروژ در انتشار گزارش‌های پیش‌نگر خود سناریوها و احتمالات مختلف را در رابطه با متغیرهای کلان اقتصادی نیز منتشر می‌کند. این گزارش‌ها معمولا در سیکل‌های سه ماهه منتشر می‌شوند و به عنوان مبنای سیاست‌های بانک مرکزی و رفتار اقتصادی عمومی ایفای نقش می‌کنند. داده‌های منعکس شده در این گزارش‌ها نیز یا از پردازش و مدلسازی آماری و یا از نظرسنجی از برخی از اقتصاددانان حاصل می‌شود و در سیکل زمانی فصلی به انتشار عمومی می‌رسد. موفقیت گزارش‌های پیش‌نگر در افزایش امکان مدیریت پولی کشورها باعث شد تا در دهه گذشته علاوه بر کشورهایی که از سیاست هدف‌گذاری تورمی استفاده می‌کنند، کشورهایی مانند ژاپن که از این لنگر تورمی استفاده نمی‌کنند نیز انتشار گزارش‌های پیش‌نگر را در دستور کار قرار دهند.
 
دو چالش در انعکاس اطلاعات
به نوشته دنیای اقتصاد، پس از اینکه بانک مرکزی تصمیم گرفت چه اطلاعاتی را به انتشار برساند انتخاب جامعه هدف اطلاعات از اهمیت بسیاری برخوردار است. بر مبنای توصیه‌های بانک‌جهانی سیاست‌گذار پولی باید در انتشار اطلاعات طیف گسترده مخاطبان و منافع متفاوت این گروه‌ها را درنظر بگیرد. به همین دلیل گزارهای بانک مرکزی در برخی از موارد شامل زبانی عامیانه در بیان مسائل به خانوارها می‌شود، چراکه بیان اطلاعات در قالب نمودارها و داده‌های خام ممکن است در فرآیند پردازش تحت‌تاثیر جانبداری کارشناسان قرار گیرد. چالش دیگر در انعکاس اطلاعات آماری انتخاب ابزار اطلاع‌رسانی است. «آندرو فیلاردو» کارشناس بانک جهانی در گزارشی که در سال ۲۰۰۸ منتشر شده‌است، ابزار ارتباطی در بانک‌های مرکزی مختلف را بررسی کرده‌است. نتایج یافته‌های این پژوهشگر انتشار گزارش‌هایی بر مبنای سیکل مشخص و انعکاس سیاست‌های بانک مرکزی در قالب تریبون رسمی را به عنوان مرسوم‌ترین راه‌حل‌های ارتباطی در انعکاس آمار معرفی کرده ‌است، اما به عقیده این کارشناس بانک جهانی کارآترین ابزار ارتباطی بانک مرکزی نه قالب نوشتاری و بیانی آمار و سیاست‌ها که اعتبارعلمی و شیوه اجرای این سیاست‌هاست.

 وام و خدمات بانکی و بیمه ای
  ثبت نام خانوارهای کم‌درآمد در سامانه رفاه
  مشاهده سوابق بیمه‌شدگان
  پیش شماره کارت شتابی بانک‎های کشور
  لیست تمام کدهای USSD بانک ها
  اعلام موجودی تمام بانک‌های کشور
  پرداخت قبوض همه بانک ها
  همراه بانک تمامی بانک‌ها + دانلود
  بانک های مرکزی کشورهای جهان
  صرافی های مجاز
  فرمول محاسبه سود و اقساط وام های بانکی
  تسهیلات بانکی خارجی، حواله جات و امور ارزی
  نحوه افتتاح حساب بانکی خارجی
  اینترنت بانک،تلفن بانک،آنی بانک
  سود حساب بلندمدت یک‌‌ساله و بیشتر
  سود صندوق های سرمایه‌گذاری‌
  وام خرید کالا
  وام نقدی
  وام تعمیر مسکن
  وام خرید مسکن
  وام خودرو
  دریافت شماره شبا همه بانک ها
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
 
کلیه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
پشتیبانی توسط: خبرافزار