صفحه نخست     خدمات بانک و بیمه     پیوندها     نسخه موبایل     RSS     درباره ما     تماس با ما  
سه شنبه، 6 فروردین 1398 - 09:48   
  سرخط خبرها:  
 آخرین مطالب سایت
  شعب فعال بانک سامان در ایام نوروز
  اطلاعیه بانک ملی درباره عوارض خروج از کشور
  بازار ارز حساسیت خود به FATF را از دست داد
  گزارش همتی از روند ادغام بانک‌های نظامی
  پول های نو در خودپردازها بارگذاری شد
  میزان رشد اقتصادی ایران در سال ۹۸
  موزه بانک سپه در نوروز میزبان گردشگران
  رشد ۶۰ درصدی جذب منابع بانک گردشگری
  قدردانی وزیر تعاون از بانک رفاه
  اسامی برندگان مسابقه طراحی بانک ملی
  میزان رشد اقتصادی ایران در سال ۹۸
  بدهی‌های مردم به بانک ها از بودجه ۹۸ حذف شد
  طلا و سکه ناگهان گران می‌شود؟
  حداقل حقوق سال ٩٨ چقدر است؟
  کوپن‌ها برمی‌گردند!
  حمایت مالی بانک ملی از ۶۶۵ بنگاه اقتصادی
  حسابرس‌ها، ذی‌حساب‌ها کجا بودند؟
  موارد انسداد حساب بانکی
  بخشنامه بانک مرکزی درباره استفاده نابینایان از خدمات بانکی
  سهم بانک ملی از کارت های بانکی
  مصوبه جدید یارانه‌ای مجلس
  افزایش سقف برداشت از خودپرداز اجرایی شد
  اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک اقتصادنوین در سال ۹۸
  آخرین خبر رئیس کل بانک مرکزی از INSTEX
  برآوردی از رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۸
  محرومیت‌های جدید برای دارندگان چک برگشتی
  تلاش بانک ملی برای افزایش سودآوری
  حذف حداکثری کاغذ در بانک ملی
  توصیه های امنیتی بانک رفاه به مشتریان
  قفل‌های اقتصاد ایران شناسایی شد
  ۵ چالش ادغام بانک‌های نظامی
  اولویت های استراتژیک بانک پارسیان
  توزیع اسکناس نو در بانک گردشگری
  شعب کشیک بانک گردشگری مشخص شد
  اسامی شعب کشیک بانک رفاه اعلام شد
  بانک اقتصادنوین، بانک عامل در توزیع اسکناس نو شد
  افزایش سقف خودپردازهای بانک ملی
  رونمایی از تقویم دیجیتال سال ۹۸ بانک ملی
  بانک ملی از ۲۲ اسفند پول نو می دهد
  یارانه اسفند واریز شد
 
 پربیننده ترین اخبار
- اندازه متن: + -  کد خبر: 55265صفحه نخست » یادداشتدوشنبه، 24 دی 1397 - 12:24
چالش تغییر رویه پرداخت «سود»
چالش تغییر رویه پرداخت «سود»*صدیقه رهبر
  
در پایان آذرماه گذشته شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک مرکزی تصویب کرد معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر یابد. علت اصلی صدور این بخشنامه را همان‌طور که در متن آن اشاره شده است، باید رویکردی اصلاحی برای تغییر رویه گردآوری منابع توسط بانک‌ها دانست؛ رویه‌ای که حداقل دو پیامد نامطلوب به دنبال داشته است.
۱- ایجاد آشفتگی و نابسامانی در دیگر بازار‌ها (به‌ویژه بازارهای طلا و ارز)، به‌دلیل ماهیت سیال منابع؛ ۲- افزایش ریسک نقدینگی به‌دلیل تمرکز بیش از حد بر منابع کوتاه‌مدت.
ماه‌شمار کردن پرداخت نرخ سود سپرده‌گذاران و بازگشت به رویه اولیه کاملا منطقی است؛ چون در اصل با ماهیت بانکداری اسلامی در تعارض قرار داشت. در مورد دیگر نکات بخشنامه نیز گفتنی است؛ اگر چنانچه جدول گزیده آمارهای اقتصادی مهرماه ۱۳۹۷ منتشرشده توسط بانک مرکزی مورد توجه قرار گیرد، در جدول شماره ۴ ملاحظه می‌شود که سپرده‌های دیداری بانک‌های تجاری در مهرماه ۹۷ نسبت به مهرماه ۹۶ حدود ۵۷ درصد رشد داشته است که نسبت به تغییرات ۱۷ درصدی مهرماه سال ۹۶ به مهرماه سال ۹۵ قابل توجه است. در همین بازه زمانی آمار‌ها نشان می‌دهد که بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی کاهش یافته است. این تغییر در مهرماه ۹۷ نسبت به اسفند ۹۶ بسیار چشمگیر است و ۱/ ۶۵- درصد اعلام شده است. بنابراین می‌توان چنین برداشت کرد که بانک‌ها جدای از تسهیلات پرداختی که میزان پرداختی آن به بخش غیردولتی در مقایسه با بخش دولتی بسیار ناچیز است، از بخشی از این منابع کوتاه‌مدت، برای تسویه بدهی خود با بانک مرکزی استفاده کرده‌اند. اگر این مورد را همراه با هزینه‌هایی که بانک‌ها با تعیین نرخ‌های سود بالا برای خود ایجاد کرده‌اند قرار دهیم، وخامت شرایط مالی بانک‌ها آشکارتر خواهد شد.
نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره شود این است که در تعدادی از بانک‌ها سپرده‌های مدت‌دار آن‌چنان که باید از ماهیت بلندمدت برخوردار نیستند. به این ترتیب که در چنین بانک‌هایی در قراردادهای منعقدشده با مشتریان خاص که معمولا وجوه کلانی را نزد بانک سپرده‌گذاری می‌کنند، در مواردی، بدون تصریح در متن قرارداد، به آنها اجازه برداشت زودتر ازموعد بدون اعمال جریمه را می‌دهند. در مورد این بانک‌ها ریسک نقدینگی بسیار بالاتر از دیگر بانک‌ها است. پس صدور این بخشنامه برای بانک‌ها به‌طور اعم و این نوع بانک‌های متخلف به‌طور اخص چالش بزرگی محسوب می‌شود.
اگرچه می‌توان چنین استنباط کرد که نوسانات شدید بازار ارز و تاثیر مخرب آن بر اقتصاد کشور انگیزه اصلی بانک مرکزی برای صدور این بخشنامه باشد، ولی ابلاغ آن در زمانی که بانک‌ها در حال نزدیک شدن به زمان کمبود نقدینگی فصلی هستند و تاکید بر ضرورت اجرایی کردن آن تا بهمن ماه،خود، تا حدودی جای تامل دارد؛ زیرا در نهایت می‌تواند بانک‌ها را به سوی منابع بانک مرکزی سوق دهد. از طرفی، بانک مرکزی در بخشنامه، شرکت‌های فناوری اطلاعات را تهدید کرده که در صورت عدول از بخشنامه، آنها را در لیست سیاه قرار خواهد داد. در مورد امکان عملی کردن این تهدید باید گفت که محدود بودن تعداد این شرکت‌ها و قرار داشتن بخش مالی کشور در شرایط تحریم و نیز درهم‌تنیدگی فعالیت بانک‌ها با این شرکت‌ها و تفاوت‌هایی که آنها باهم دارند، شدیدا بانک‌ها را به شرکت‌هایی که از آنها خدمات دریافت می‌کنند، وابسته کرده است. از این رو، مهاجرت بانک‌ها از یک شرکت فناوری اطلاعات به شرکت دیگر بسیار دشوار و زمان‌بر است. به همین دلیل شاید تعطیل کردن فعالیت بانک رویکرد ساده‌تری نسبت به اعمال چنین تنبیهی محسوب شود.
 احتمالا بتوان این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها را نتیجه ظرف زمانی کنونی یعنی شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور دانست که در مجموع بانک مرکزی را به محافظه‌کاری واداشته است؛ چون همواره این پرسش قابل طرح است که چرا بانک‌های ضعیف که توانگری مالی لازم را برای ادامه بقا در بازار ندارند، همچنان در بازار پول فعالیت دارند و سپرده‌های مردم را جذب می‌کنند؟ آیا بانک مرکزی می‌تواند در آینده جوابگوی سپرده‌گذاران معترض این‌گونه بانک‌های ضعیف مجوزدار باشد؟
 وام و خدمات بانکی و بیمه ای
  ثبت نام خانوارهای کم‌درآمد در سامانه رفاه
  مشاهده سوابق بیمه‌شدگان
  پیش شماره کارت شتابی بانک‎های کشور
  لیست تمام کدهای USSD بانک ها
  اعلام موجودی تمام بانک‌های کشور
  پرداخت قبوض همه بانک ها
  همراه بانک تمامی بانک‌ها + دانلود
  بانک های مرکزی کشورهای جهان
  صرافی های مجاز
  فرمول محاسبه سود و اقساط وام های بانکی
  تسهیلات بانکی خارجی، حواله جات و امور ارزی
  نحوه افتتاح حساب بانکی خارجی
  اینترنت بانک،تلفن بانک،آنی بانک
  سود حساب بلندمدت یک‌‌ساله و بیشتر
  سود صندوق های سرمایه‌گذاری‌
  وام خرید کالا
  وام نقدی
  وام تعمیر مسکن
  وام خرید مسکن
  وام خودرو
  دریافت شماره شبا همه بانک ها
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
 
کلیه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
پشتیبانی توسط: خبرافزار